خرید تجهیزات اداری لوکس و تجملاتی ممنوع شد
  • 420
  • 1390/03/16
[ نسخه چاپی ]

:: خرید تجهیزات اداری لوکس و تجملاتی ممنوع شد

شماره :
420
عنوان :
خرید تجهیزات اداری لوکس و تجملاتی ممنوع شد
توضیحات تکمیلی :
متن

به تازگي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس جمهوري در بخشنامه‌اي به دستگاه‌هاي اجرايي مشمول قانون مديريت خدمات كشوري در اجراي ماده 39 قانون مديريت خدمات كشوري، ضوابط و استاندارد به كارگيري فضاها، تجهيزات و ملزومات اداري را ابلاغ كرده است. بر اساس متن اين بخشنامه فضاهاي اصلي اداري شامل ‌فضاهايي كه كار اصلي اداري مستقيما در آن‌ها انجام مي‌شود، از قبيل اتاق‌هاي مديريت، كارشناسي (يك يا چند نفره)، فضاي انجام امور دفتري و بايگاني‌هاي جاري (در ارتباط مستقيم با كار اداري) است. در اين بخشنامه همچنين برخي ديگر از فضاهاي اداري اين گونه تعريف شده است:
2 ـ فضاهاي وابسته: فضاهايي كه براي تسهيل و خدمات رساني انجام كار پيش بيني شده و در كنار فضاهاي اصلي شكل مي‌گيرند از قبيل سالن اجتماعات، كتابخانه، كلاس‌هاي آموزشي، اتاق جلسات.
3- فضاهاي پشتيباني: فضاهايي كه براي تامين رفاه كاركنان و براي پشتيباني فعاليت‌ها و خدمات اداري در ساختمان پيش بيني شده است. از قبيل اتاق سرور، نمازخانه، چاپ و تكثير، آبدارخانه، تاسيسات و انبار ملزومات، سرويس‌هاي بهداشتي.
4- فضاي مورد نياز براي ارباب رجوع:‌فضاهايي كه براي تكريم ارباب رجوع جهت دريافت خدمات مورد نظر مشخص مي‌گردد.
5- فضاهاي گردش: فضاهايي كه براي ارتباط دادن بين فضاهاي اصلي، وابسته و پشتيباني پيش بيني مي‌شوند. از قبيل راهروها، راه‌پله‌ها.
6- فضاهاي اختصاصي: فضاهايي كه حسب وظايف و ماموريت‌هاي دستگاه اجرايي، به صورت اختصاصي ايجاد مي‌گردد از قبيل آزمايشگاه در سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي، خزانه در بانك‌ها، موزه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي.
7- زيربناي خالص:‌ عبارتست از مجموع فضاهاي اصلي اداري، وابسته، رفاهي و پشتيباني و ارباب رجوع
8- تجهيزات اداري: مجموعه وسايل و ملزوماتي است كه كاركنان دستگاه‌هاي اجرايي متناسب با پست سازماني، نيازهاي شغلي و فضاي اداري موجود به منظورانجام وظايف و ماموريت‌هايشان در راستاي تحقق اهداف سازماني نياز دارد.
نسبت قابل قبول سطح زيربناي هر يك از فضايهاي اصلي اداري، وابسته، پشتيباني و ارباب رجوع به مجموع آن‌ها (زيربناي خالص) اين استاندارد به شرح زير است:
*فضاهاي اصلي اداري برابر است با 60 درصد سطح زيربناي خالص
*فضاهاي وابسته اداري برابر است با 20 درصد سطح زيربناي خالص
*فضاهاي پشتيباني و ارباب رجوع برابر است با 20 درصد سطح زيربناي خالص
فضاي اصلي اداري مورد نياز مديران سياسي و مشاغل همتراز (وزرا، معاونين وزرا، استانداران و مشاغل همتراز)، فضاي اصلي اداري مورد نياز مديران حرفه‌اي، كارشناسان و كارمندان در سطح ستادي و استاني و فضاي اصلي مورد نياز مديران حرفه‌اي، كارشناسان و كارمندان در سطح شهرستان در جداول مجزا مشخص شده است.
* فضاي اصلي اداري مورد نياز مديران سياسي و مشاغل همتراز
فضاي اصلي اداري مورد نياز وزير(شامل اتاق كار و فضاي جلسات اختصاصي) (80 متر مربع)
فضاي اصلي اداري مورد نياز استاندار(شامل اتاق كار و فضاي جلسات اختصاصي) (70متر مربع)
فضاي اصلياداري مورد نياز معاون وزير، معاون استاندار و مشاغل همتراز(40متر مربع)
* فضاي اصلي اداري مورد نياز مديران حرفه‌اي، كارشناسان و كارمندان در سطح ستادي و استاني
فضاي اصلي اداري مورد نياز مديران كل و مشاغل همتراز(شامل اتاق كار و فضاي جلسات) (30متر مربع)
فضاي اصلي اداري مورد نياز مشاوران وزرا (15متر مربع)
فضاي اصلي اداري مورد نياز مشاوران معاونين وزرا و استانداران(15متر مربع)
فضاي اصلي اداري مورد نياز معاونين مدير كل و مشاغل همتراز(15متر مربع)
فضاي اصلي اداري مورد نياز رييس گروه مشاغل همتراز(10متر مربع)
فضاي اصلي اداري مورد نياز كارمندان(شاغلين پست‌هاي كارشناسي و ساير پست‌هاي سازماني) (6 متر مربع)
فضاي اصلي اداري مورد نياز رييس دفتر و فضاي ارباب‌رجوع(15مترمربع)
فضاي اصلي اداري مورد نياز مسوول دفتر و فضاي ارباب‌رجوع(12مترمربع)
فضاي اصلي اداري مورد نياز متصدي امور دفتري و فضاي ارباب‌رجوع(10متر مربع)
فضاي اصلي اداري مورد نياز ماشين‌نويس(6مترمربع)
* فضاي اصلي اداري مورد نياز مديران حرفه‌اي، كارشناشان و كارمندان در سطح شهرستان
فضاي اصلي اداري مورد نياز فرمانداران (شامل اتاق كار و فضاي جلسات) (60متر مربع)
فضاي اصلي اداري مورد نياز بخشدار(شامل اتاق كار و فضاي جلسات)(40متر مربع)
فضاي اصلي اداري مورد نياز مديران يا روساي ادارات در سطح شهرستان(20متر مربع)
فضاي اصلي اداري مورد نياز كارمندان (شاغلان پست‌هاي كارشناسي و ساير پست‌هاي سازماني)(6متر مربع)
فضاي اصلي اداري مورد نياز متصدي امور دفتري و فضاي ارباب‌رجوع(8متر مربع)
فضاي اصلي اداري مورد نياز ماشين‌نويس(6مترمربع)

3-دستگاه‌هاي اجراي مكلفند به منظور استفاده بهينه از تجهيزات اداري موجود مدل مناسبي را براي تامين و تخصيص تجهيزات و ملزومات اداري با توجه به پست سازماني كاركنان و مديران، نوع وظيفه و ماموريت آن‌ها و همچنين تجهيزات موجود دردستگاه طراحي و اجرا نمايند.
دستگاه‌هاي اجرايي موظفند در هنگام خريد تجهيزات اداري مورد نياز، موارد ذيل را رعايت نمايند.
1-كاركردي متناسب با ماموريت‌ها و وظايف واحد استفاده كننده داشته باشد.
2-داراي استاندارد ملي كالا باشد.
3-استانداردهاي عوامل انساني (ارگونومي) در طراحي و ساخت آن‌ها رعايت شده باشد.
تبصره 1-در صورت وجود محصولات استاندارد و مناسب توليد داخل، خريد هر گونه تجهيزات اداري وارداتي ممنوع است.
تبصره 2-خريد هر گونه تجهيزات اداري لوكس و تجملاتي ممنوع است.
تاریخ شروع :
1390/03/16
تاریخ پایان :
1390/06/16
تهیه و ارسال اسناد :
شرکت پارس نماد داده ها- تلفن 2 الی 88349671-021