- 3354
- 1390/12/24
[ نسخه چاپی ]
:: دستورالعمل چگونگي اخذ حقوق ورودي وترخيص كالادرسال 91 تا ابلاغ مقررات
شماره :
3354
عنوان :
دستورالعمل چگونگي اخذ حقوق ورودي وترخيص كالادرسال 91 تا ابلاغ مقررات
توضیحات تکمیلی :
به پيوست تصوير نامه شماره 2107465/90 مورخ 22/12/1390 اداره كل مقررات صادرات و واردات ، سازمان توسعه تجارت ايران ارسال و موارد ذيل جهت اقدام اعلام مي گردد :
1-جهت تسهيل در ارائه خدمات گمركي به مراجعان و تداوم ترخيص كالا در ايام نوروز ، ضروري است ترتيبي اتخاذ نمايند كه با استقرار پرسنل كشيك ، وقفه اي در امر ترخيص كالاهاي صادراتي و وارداتي صورت نپذيرفته و مراتب نيز به بانك مستقر در گمرك و ساير سازمانها و ادارات و همچنين استانداري و فرمانداري اعلام گردد .
2-تا ابلاغ قانون بودجه سال 1391، مصوبات ، دستور العمل ها و بخشنامه هاي جديد در سال آتي ، و مقررات صادرات و واردات سال 1391 ، ( جداول منضم به آئين نامه ) ، ضمن اخذ تعهد مبني بر پرداخت احتمالي مابه التفاوت حقوق ورودي ( براساس فرم تعهد پيوست ) براساس مقررات صادرات و واردات سال جاري عمل نمايند . در ضمن مصوبات و بخشنامه هايي كه داراي تاريخ اعتبار مي باشند از شمول مفاد اين دستور العمل مستثني مي باشند . بديهي است پس از ابلاغ مقررات صادرات و واردات ( جداول منضم به آئين نامه ) و ماخذهاي حقوق ورودي در سال 1391 و قانون بودجه سال 1391 نياز به اخذ تعهد نخواهد بود .
3-با توجه به نامه شماره 7442/210/90 مورخ 21/12/90 اداره كل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ايران دستور العمل شماره 118165/91651/103/1463/73/228 مورخ 6/6/1389 موضوع تصويب نامه شماره 85793/44492 مورخ 22/4/1389 در خصوص تخفيف سود بازرگاني كالاهاي وارده به بنادر استان بوشهر ، خرمشهر ، آبادان ، چوئيبده ، بندر امام خميني (ره ) ، لنگه ، هرمز ، جاسك ، جلفا ، نوردوز و چابهار و دستور العمل شماره 119690/115051/103/1463/73 مورخ 15/6/1390 ، موضوع فهرست استثنائات بند (2) مصوبه مزبور ، براي سال 1391 قابليت اجرايي دارد .
4-به منظور اطلاع از وضعيت استقرار كاركنان و حضور همكاران در كليه شيفت هاي كاري مسافري ورودي و خروجي ، اسامي كليه همكاران كه به صورت كشيك انجام وظيفه مي نمايند و در مبادي ورودي و خروجي مشمول خدمت هستند به صورت تفكيك سالن هاي ورودي و خروجي سريعاً به اين معاونت ارسال گردد .
5-در اجراي تبصره(2) ماده (117) قانون برنامه پنجم توسعه ج.ا.ايران، و باتوجه به تكاليف مندرج در تبصره يك ماده (20) قانون ماليات برارزش افزوده، گمركات سراسر كشور از ابتداي سال 1391، ميزان پنج درصد (5) ماليات و عوارض ارزش افزوده (9/2 درصد ماليات و1/2 درصد عوارض) را قبل از ترخيص از وارد كنندگان كالا (به استثناء كالاهاي مشمول ماده 12 قانون مزبور) وصول ودر مهلت مقرر به حساب هاي اعلام شده توسط سازمان مذكور واريز نمايند. ضمنا مبناي محاسبه ماليات و عوارض كالاهاي خاص نظير: سيگار و محصولات دخاني ، انواع بنزين و سوخت هواپيما، نفت سفيد و نفت گاز و نفت كوره تا اطلاع ثانوي، ذيل ماده (16) و بندهاي (ب)، (ج) و (د) ماده (38) قانون ماليات به ارزش افزوده موضوع بخشنامه شماره 164872/113/778/73/237 مورخ 24/6/1387 خواهد بود.
6 - تا ابلاغ قانون بودجه سال 1391 كل كشور اخذ عوارض بيست درصد از ارزش سيف (CIF) سيگار ، توتون قليان و پيپ و ساير مواد دخاني وارداتي و همچنين وصول 15 پانزده درصد از ارزش سيف (CIF ) نوشابه هاي گاز دار قندي وارداتي و واريز آن بحساب رديف درآمدي مربوطه كما في السابق الزامي مي باشد.
7-از ابتداي سال 1391، اخذ نيم درصد (5/0) از مجموعه حقوق گمركي و سودبازرگاني كالاهاي وارداتي به كشور (موضوع ماده 163 قانون امورگمركي) و واريز به شماره حساب مربوطه كه از سوي معاونت محترم اداري مالي تعيين ميگردد، الزامي مي باشد. ضمنا نحوه درج رقم مزبور در پروانه سبز گمركي متعاقبا از سوي اداره كل آمار و فن آوري اطلاعات و ارتباطات اعلام خواهد شد.
8-تا ابلاغ قانون بودجه سال 1391 كل كشور اخذ مبلغ هفتصدريال (700) بابت هركيلوگرم انواع ميوه و سبزيجات وارداتي (فصول 7 و8 جدول منظم به قانون مقررات صادرات و واردات) الزامي مي باشد.
9-درخصوص اجراي تبصره 5 ماده 144 قانون امورگمركي در مورد اخذ نيم درصد (5/0) مبلغ مورد اختلاف به عنوان حق رسيدگي مقتضي است در صورتيكه در درخواست اوليه صاحبان كالا يا نمايندگان قانوني آنها علاوه بر رسيدگي در دفاتر ستادي تقاضاي ارجاع به كميسيون رسيدگي به اختلافات گمركي نيز باشد و همچنين درخواست ارجاع به كميسيون پس از اعلام نظر دفاتر ستادي پس از اخذ مبلغ فوق بصورت سپرده اقدام گردد همچنين درخصوص تبصره 2 ماده 14نيز بدين نحو اقدام گردد.
10-باتوجه به تبصره 2 ماده 45 قانون امورگمركي درخصوص موارد اختلاف گمركي موضوع ماده مذكور با دراولويت قراردادن مكاتبات در اين خصوص به نحوي اقدام گردد كه حداقل بار مالي به گمرك تحميل گردد.
محمدرضانادري
تاریخ شروع :
1390/12/24
تاریخ پایان :
1391/01/24
تهیه و ارسال اسناد :
شرکت پارس نماد داده ها- تلفن 2 الی 88349671-021