دستورالعمل رسیدگی به تخلفات اصلاح شد
  • 3332
  • 1390/12/21
[ نسخه چاپی ]

:: دستورالعمل رسیدگی به تخلفات اصلاح شد

شماره :
3332
عنوان :
دستورالعمل رسیدگی به تخلفات اصلاح شد
توضیحات تکمیلی :
هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، دستورالعمل رسیدگی به تخلفات اشخاص موضوع ماده 35 قانون بازار اوراق بهادار و دیگر اشخاص تحت نظارت این سازمان را اصلاح كرد. این دستورالعمل در اجرای مادۀ (35) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، مصوب آذر ماه 1384 و مواد (17) و (18) آئین‌نامه اجرایی قانون مذكور به تصویب هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید. همچنین در اجرای بند (5) مادۀ یك همان قانون و به منظور تعیین نحوۀ رسیدگی به تخلفات اشخاص موضوع مادۀ (14) قانون توسعۀ ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل در اجرای سیاست های كلی اصل (44) قانون اساسی كه به تصریح مادۀ (16) قانون اخیرالذكر تحت عنوان اشخاص تحت نظارت نام برده شده‌اند، این دستورالعمل اصلاح شد. بر اساس این دستورالعمل، هرگونه فعل یا ترك فعل اشخاص تحت نظارت كه منجر به نقض قوانین و مقررات بازار سرمایه از قبیل قانون بازار اوراق بهادار، قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل در اجرای سیاستهای كلی اصل (44) قانون اساسی، مصوبات شورا، سازمان، یا تشكل‌های خود ‌انتظام گردد، تخلف محسوب و متخلف طبق این دستورالعمل و سایر مقررات مربوط، به تنبیهات مقرر محكوم می‌ شود. كمیته رسیدگی به تخلفات، تشكل خود انتظام مربوطه، كه در مورد بورس به استناد ماده 35 قانون بازار اوراق بهادار، هیأت مدیرۀ بورس مربوطه و در مورد سایر تشكل های خود انتظام هیأت مدیره یا شورای همان تشكل خود انتظام یا كمیته‌ای است كه تشكل خود انتظام برای رسیدگی به تخلفات اعضاء تعیین نموده‌است، هیأت رسیدگی به تخلفات و هیأت مدیرۀ سازمان مراجع رسیدگی به تخلفات خواهند بود. كمیتۀ رسیدگی دارای سه عضو است كه شامل(الف) مدیر پیگیری امور تخلفات سازمان به عنوان رئیس كمیته (ب) مدیر یا رئیس اداره مربوطه در سازمان و(ج) نمایندۀ تشكل خود انتظام مربوطه می‌باشد. رئیس كمیته بر اساس محتویات پرونده، مدیر مربوطه در سازمان و نمایندۀ تشكل خود انتظام مربوطه را حسب مورد مشخص و به جلسۀ كمیته دعوت می‌نماید. نمایندۀ تشكل خود انتظام مربوطه برای عضویت در كمیته از میان كاركنان خبره، مورد وثوق و با تجربۀ آن تشكل خود انتظام انتخاب و به دبیرخانه كمیته رسیدگی معرفی می‌شود. پروندۀ تخلفاتی بر اساس گزارش هر یك از معاونتها، مدیریتها یا ادارات سازمان یا گزارش هر یك از تشكل‌های خود انتظام در دبیرخانۀ كمیته تشكیل می‌شود. دبیرخانه كمیته پس از تشكیل پرونده، اقدامات لازم را برای تكمیل پرونده انجام داده و موضوع را در كمیته مطرح می‌نماید. در این دستورالعمل آمده است: آراء بدوی صادره توسط هیأت رسیدگی با تقاضای تجدید نظر خواهی هر متخلفی كه طی رأی صادره محكوم شده است، در هیأت مدیرۀ سازمان قابل تجدید نظر خواهی‌ است. دبیرخانۀ كمیته رسیدگی در سازمان بورس است كه تحت نظر مدیریت پیگیری تخلفات سازمان تشكیل می‌شود، و امور مربوط را از قبیل تشكیل و تكمیل پرونده‌، تعیین وقت رسیدگی، دعوت از اعضاء، تشكیل جلسات و تنظیم آراء انجام خواهد داد. دبیرخانه هیأت رسیدگی نیز همان دبیرخانه كمیته است. متن كامل دستورالعمل اصلاحی رسیدگی به تخلفات اشخاص موضوع ماده 35 قانون بازار اوراق بهادار و دیگر اشخاص تحت نظارت این سازمان در فایل های مرتبط آمده است.
تاریخ شروع :
1390/12/21
تاریخ پایان :
1391/01/21
تهیه و ارسال اسناد :
شرکت پارس نماد داده ها- تلفن 2 الی 88349671-021