تصويب حمل ۸ قلم كالاى اساسى توسط كشتيرانى
  • 3224
  • 1390/12/10
[ نسخه چاپی ]

:: تصويب حمل ۸ قلم كالاى اساسى توسط كشتيرانى

شماره :
3224
عنوان :
تصويب حمل ۸ قلم كالاى اساسى توسط كشتيرانى
توضیحات تکمیلی :
طرح حمل ۸ قلم كالاى اساسى توسط ناوگان ملى كشتيرانى به تصويب رسيد. غلامحسين گلپرور، معاون بازرگانى شركت كشتيرانى در گفتگو با مهر در خصوص آثار و تبعات ناشى از تحريم هاى اقتصادى بر بخش بازرگانى كشتيرانى جمهورى اسلامى ايران، گفت: آثار و تبعات ناشى از تحريم ها بسيار گسترده و داراى جنبه هاى گوناگونى است اما مى توان آنها را بر آثار ذهنى و تبعات عينى تقسيم بندى كرد.وى تصريح كرد: در گذشته حوزه جغرافيايى فعاليت كشتيرانى ايران به تمامى كشورها به جز آمريكاوسرزمين اشغالى قدس بود ولى اكنون به دليل تحريم ها فعاليت اين شركت تنها محدود به چند منطقه خاص شده است.به گفته گلپرور، آمريكا به تنهايى ۲۴ درصد توليد ناخالص داخلى جهان و اتحاديه اروپا نيز حدود ۲۶ درصد را در اختيار دارد، در نتيجه تنها اين دو قدرت اقتصادى ۵۰ درصد توليد ناخالص داخلى جهان را دارا هستند و كشتيرانى ايران، هم اكنون از بازارهاى آنها محروم است در حالى كه كشورهاى بسيارى به دليل تهديد شدن در تحريم به ناگزير در تبعيت از اين دو قدرت بزرگ اقتصادى به تحريم جغرافيايى كشتيرانى ايران دست زدند.وى اظهار داشت: همچنين در مناطقى نيز كه اين شركت امكان فعاليت دارد، به دليل تهديدات آمريكا و اروپا بسيارى از صاحبان كالا ترس همكارى با شركت را داشته و بنابراين بسيار با احتياط و به شرط گرفتن امتيازهاى تجارى همكارى كرده و يا از همكارى با شركت كشتيرانى جمهورى اسلامى ايران، خوددارى مى كنند.گلپرور گفت: عدم پوشش بيمه اى شناورهاى ناوگان كشتيرانى جمهورى اسلامى ايران توسط كلوپ هاى شناخته شده بيمه اى P&I (گروه IG) و نيز شركت هاى بيمه اى بين المللى بدنه و تجهيزات (H&M) مشكلات مضاعفى را در پى داشته است، چراكه تعدادى از صاحبان كالا با اصرار زياد خواستار حمل كالاهاى خود با شناورهايى هستند كه داراى چنان پوشش هايى باشند.وى موضوع سوخت را يكى ديگر از معضلات اين ناوگان دانست و خاطرنشان كرد: در گذشته تحويل سوخت با اعتبار ۳۰ الى ۶۰ روزه تأمين مى شد اما در حال حاضر تعدادى از پيمانكاران سوخت رسان، همكارى خود را با شركت قطع كرده و تعداد اندك موجود نيز خواستار دريافت نقدى وجه سوخت تامينى هستند، در حالى كه كرايه حمل طبق عرف پس از حمل محموله دريافت مى شود.وى اظهار داشت: سرانجام از اين تعداد اندك مناطق جغرافيايى و با اين تعداد كم صاحبان كالا با مشكلات ذكر شده، هنگام دريافت كرايه هاى حمل پس از جابه جايى محمولات با تحريم هاى بانكها و موسسات مالى مواجه ايم كه امكان دريافت كرايه ها و پرداخت هزينه ها را بسيار محدود و پرهزينه و زمانبر كرده است.گلپرور اظهار داشت: انتظار آن است دولت به صورت استراتژيك و با ديدى وسيع و همه جانبه به اين موضوع نگريسته و توجه داشته باشد كه در سه قطعنامه شوراى امنيت سازمان ملل، نام كشتيرانى جمهورى اسلامى ايران برده شده و اين بهترين نشانه از شدت خصومت آنان نسبت به اين شركت است.وى با اشاره به تصويب طرح حمل ۸ گروه كالاى اساسى توسط كشتيرانى خواستار فروش سوخت به شركت با نرخ يارانه اى شد و گفت: ارايه يارانه اى مشابه شناورهاى حوزه خليج فارس به كشتيرانى مى تواند راهكار مناسبى براى حمايت از آن باشد؛ ضمن اينكه به نظر مى رسد اعطاى اعتبار جهت خريد سوخت براى كشتى هاى ناوگان، پرداخت وام هاى بلندمدت كم بهره و يا جايگزينى وام هاى خارجى شركت با بانك هاى ايرانى نيز مى تواند در دستور كار قرار گيرد.
تاریخ شروع :
1390/12/10
تاریخ پایان :
1391/01/10
تهیه و ارسال اسناد :
شرکت پارس نماد داده ها- تلفن 2 الی 88349671-021