ممنوعیت واردات خودرو از مبدا تولید برداشته شد
  • 2590
  • 1390/10/05
[ نسخه چاپی ]

:: ممنوعیت واردات خودرو از مبدا تولید برداشته شد

شماره :
2590
عنوان :
ممنوعیت واردات خودرو از مبدا تولید برداشته شد
توضیحات تکمیلی :
در ادامه سیاست‌های ایجاد بازار رقابتی در صنعت خودرو، مسوولان وزارت صنعت‌، معدن و تجارت و همچنین گمرک، واردات خودرو را تسهیل کردند. براساس تصمیم جدید اتخاذ شده الزام واردکنندگان برای واردات خودرو تنها از کشور مبدا تولید برداشته شد. کارشناسان معتقدند که این تصمیم در راستای دور زدن تحریم‌ها و ادامه روند واردات خودرو به کشور است. البته برخی نیز بر این باورند که مسوولان برای نظارت هرچه بیشتر بر واردات خودرو و خدمات پس از فروش این نوع خودروها این طرح را در برنامه کاری خود قرار دادند. تغییر در ضوابط واردات معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح تغییرات انجام شده در واردات خودرو، گفت: الزام واردکنندگان برای واردات خودرو تنها از کشور مبدا تولید برداشته شد. حمید صافدل در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره آخرین تغییرات در ضوابط جدید واردات خودرو به کشور گفت: ورود هرگونه خودرو حتی به تعداد یک دستگاه، مشروط به داشتن کارت بازرگانی از سوی واردکنندگان است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: واردات خودرو چه از سوی شرکت و چه از سوی افراد حقیقی باید با رعایت ۴ شرط باشد، به این معنا که علاوه بر صفر کیلومتر بودن یک خودرو، داشتن نمایندگان خدمات پس از فروش، شرایط بهینه‌سازی مصرف سوخت، استانداردهای ۵۱گانه و اعلامی از سوی محیط زیست کشور باید توسط واردکننده رعایت شود. وی تصریح کرد: چندی پیش دولت مصوب کرده بود که واردات خودرو باید از مبدا کشور تولیدکننده آن باشد، اما هم‌اکنون این امکان ایجاد شده است که از دیگر مبادی نیز، امکان ثبت سفارش و واردات وجود داشته باشد. صافدل گفت: در ماه‌های گذشته ثبت سفارش برای خودرو با تغییرات جدید، بیشتر شده است و این تغییرات ثبت سفارش در زمان واردات قطعی خودرو، به‌طور حتم در بازار داخلی نیز اثرگذار خواهد بود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی در دست بررسی است، افزود: برای تغییرات تعرفه واردات خودرو تا به حال پیشنهاد جدیدی دریافت نشده است اما در مورد خودروهای هیبریدی یا با سوخت‌هایی مانند انرژی‌ برق، به تازگی تقاضاهایی‌ از سوی برخی بخش‌های مرتبط ارائه شده که بر اساس آن درخواست، معاونت اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز آن را تایید کرده است.وی تصریح کرد: این پیشنهاد که هم‌اکنون در حال طی مراحل کارشناسی تصویب در دفتر مقررات واردات و صادرات است، در دستور کار کمیسیون ماده یک قرار دارد که اگر این موضوع تصویب شود، تحولی در نوع خودروهای وارداتی به کشور ایجاد خواهد شد. به گفته صافدل‌، تصویب این موضوع، تاثیر بسزایی در سیاست‌های جابه‌جایی مصارف سوخت‌های فسیلی به سمت سوخت‌های سالم‌تر و نسل نو خواهد داشت؛ بنابراین امکان اینکه در تعرفه این نوع از واردات خودرو و قطعات آن، کاهش تعرفه‌ای صورت گیرد، وجود دارد. تسهیل شرایط واردات خودرو احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز در این‌باره به خبرنگار «گسترش‌صنعت» گفت: همان‌طور که می‌دانید در ۹ماه گذشته بر‌اساس آمار رسمی ارائه شده، واردات خودروهای خارجی به کشور حدود ۲۷هزار دستگاه بوده است. بر این اساس عرضه خودروهای وارداتی نسبت به پارسال کمتر شده و قیمت آنها در داخل افزایش یافته است. وی با اشاره به اینکه برخی کشورهای تولیدکننده خودرو بحث تحریم‌ها را جدی گرفته‌اند و صادرات خود را به ایران قطع کردند یا کاهش داده‌اند، افزود: ضوابط جدید واردات خودرو به کشور نشان می‌دهد که دیگر واردکنندگان مجبور نیستند خودروهای وارداتی را از کشور مبدا وارد ایران کنند و می‌توانند خودروهای مورد نظر را از طریق ترکیه، دوبی، عمان و دیگر کشورها وارد کشور کنند. نعمت‌بخش تاکید کرد: این ضوابط در راستای تسهیل شرایط واردات خودرو به کشور صورت گرفته است. دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به این پرسش که با اعمال این ضوابط دلالان فرصت بیشتری برای کسب سود پیدا می‌کنند، تصریح کرد: متاسفانه برای دور‌زدن تحریم‌ها، مجبوریم بسیاری از مسائل را تحمل کنیم. حمایت از خودروسازی داخلی اما کسری فهیم یکی از کارشناسان صنعت خودرو در این باره گفت: تصویب این ضوابط برای حمایت از خودروسازان داخلی انجام می‌شود، چراکه در حال حاضر خودروسازان داخلی مونتاژ یا تولید برند‌های مختلف را در دستور کار خود قرار داده‌اند و به این طریق بازار خودروهای وارداتی در انحصار خودروسازان داخلی در خواهد آمد. وی با اشاره به اینکه این تصمیم از سوی خودروسازان داخلی برای ایجاد انحصار در بازار خودروهای وارداتی مطرح شده است و موجب می‌شود تا بخش‌خصوصی ناکارآمد شود، افزود: واردات همواره توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و شرکت مادر ملزم به ارائه خدمات به این بخش نیز است. این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: با توجه به داشتن کارت بازرگانی برای حتی یک دستگاه خودرو، واردات خودرو سخت‌تر از گذشته خواهد شد و این موجب می‌شود که بازار با محدودیت مواجه شود. همچنین این امر موجب نارضایتی مردم و مشتریان خواهد شد. فهیم گفت: دولت باید کم‌کم حمایت از صنعت خودرو را کاهش دهد و به بخش خصوصی اجازه فعال شدن را در این صنعت بدهد. وی با تاکید بر اینکه واردات هر خودرویی بدون پشتیبان نیز به ضرر مصرف‌کننده داخلی است، تاکید کرد: البته می‌توان گفت که مسوولان برای نظارت هرچه بیشتر بر واردات خودرو و خدمات پس از فروش این نوع خودروها این طرح را در برنامه کاری خود قرار داده‌اند تا به این طریق خودروهای وارداتی بدون پشتوانه خدماتی وارد کشور نشوند.
تاریخ شروع :
1390/10/05
تاریخ پایان :
1390/11/05
تهیه و ارسال اسناد :
شرکت پارس نماد داده ها- تلفن 2 الی 88349671-021