خريد و فروش كاميونهاى دست دوم وارداتى ممنوع است
  • 1956
  • 1390/08/11
[ نسخه چاپی ]

:: خريد و فروش كاميونهاى دست دوم وارداتى ممنوع است

شماره :
1956
عنوان :
خريد و فروش كاميونهاى دست دوم وارداتى ممنوع است
توضیحات تکمیلی :
آئين نامه اجرايى واردات كاميون هاى دست دوم مصوب شده است وپيش نويس اين آيين نامه تهيه و به هيئت وزيران ارائه خواهد شد.شهريار افندى زاده رئيس سازمان راهدارى و حمل و نقل جاده اى ، گفت: آيين نامه اجرايى واردات كاميون هاى دست دوم تهيه و تصويب شده است اما بر اساس طرح هاى اوليه مقرر است، به ازاى وارد كردن هر كاميون صفر تا ۳ ساله يك كاميون فرسوده ۲۵ ساله از ناوگان خارج شود. وى افزود: مقرر شده، پيش نويس آيين نامه اجرايى كاميون هاى وارداتى با هماهنگى سازمان راهدارى و حمل و نقل جاده اى، وزارت صنايع و معاونت راهبردى تهيه و به هيئت وزيران ارائه شود كه در اين ميان سازمان راهدارى اين اقداما ت را انجام داده است.افندى زاده خاطر نشان كرد: در چند سال گذشته اعتبارات مورد نياز براى نوسازى ناوگان كاميونى از طريق وجوه اداره شده و بانك ها تامين مى شد كه در حال حاضر بانك ها تمايلى براى اين كار ندارند از طرفى هم اكثر مالكان كاميون ها افراد حقيقى هستند نه حقوقى كه اين افراد هزينه هاى لازم براى نوسازى ناوگان را نمى توانند بپردازند. نماينده تام الاختيار وزارت راه و شهرسازى در ستاد هدفمندى يارانه گفت: بايد كمك هاى بيشترى از سوى دولت براى نوسازى ناوگان كاميونى صورت بگيردودر حال حاضر در كشورمان تمايل به خريد كاميون هاى سبك بيشتر است.وى افزود: سال گذشته ۸۰ ميليون تومان وام با سود ۱۴ درصد به نوسازى ۸ هزار دستگاه كاميون اختصاص داده شد اما مورد استقبال راننده و مالكان كاميون ها قرار نگرفت.افندى زاده تاكيد كرد: هيچ محدوديتى براى عبور و مرور كاميون ها ايجاد نشده اما رانندگان و خريداران تمايلى براى نوسازى و دريافت تسهيلات نداشتندو بعد از تحقيقات سازمان به اين نتيجه رسيد كه همه اين مواردبايد با هم اتفاق بيفتد و علاوه بر عدم ايجاد محدوديت ها، تسهيلات ويژه اى براى نوسازى ناوگان در نظر گرفته شود.رئيس سازمان راهدارى و حمل و نقل جاده اى، گفت: ۱۴ هزار دستگاه كاميون از محل بودجه هدفمند سازى يارانه ها نوسازى مى شوند. همچنين در حال پيگيرى نوسازى ۲۰ هزار دستگاه كاميون هم از طريق صندوق توسعه ملى هستيم ولى اين ۲۰ هزار كاميون شامل توليدات داخل و واردات كاميون هم مى شوند.وى تصريح كرد: سازمان راهدارى و حمل و نقل جاده اى به دنبال شركت محورى است و به همين خاطرآئين نامه جديد به شركت ها ابلاغ شده و براساس آن شركت هاى حمل و نقل جاده اى و سازنده به سطوح شهرستانى، استانى و كشورى تقسيم بندى مى شوند و هر شركتى كه امكانات بيشترى دارد مى تواند در سطح كشور فعاليت داشته باشد. افندى زاده تاكيد كرد: براى خريد كاميون ها تفاهم نامه اى بين ستاد حمل و نقل سوخت، سازمان راهدارى و شركت هاى خودرو ساز تهيه و منعقد مى شود اما اين تفاهم نامه تنها با شركت هاى خودرو سازى منعقد مى شود كه مورد تاييد سازمان باشند .وى درباره شركت هاى خودروساز، ادامه داد: نوع كاميون ها كه متعلق به كدام شركت داخلى يا خارجى باشد را مشخص نمى كنيم بلكه تنها استانداردها را مشخص مى كنيم شركت سازنده براى سازمان مهم نيست اما از طريق سازمان استاندارد كشور، كاميون ها را براساس ملاك و معيارهاى استاندارهاى مورد نظر تست مى كنيم و كاميون ها از شركت هاى تاييد شده، خريدارى مى شوند.مدير نظارت بر خدمات و امور بازرگانى سازمان حمايت از حقوق مصرف كنندگان و توليد كنندگان نيزاز تصويب آيين نامه واردات كاميونهاى كاركرده به كشور خبر داد و گفت: اين مصوبه قانون برنامه پنجم بند ح ماده ۱۶۳ است كه براى جايگزينى خودروهاى فرسوده شركت هاى حمل ونقل كشور در مجلس به تصويب رسيده است.سليمى گفت: در تدوين اين آيين نامه سازمان حمايت از حقوق مصرف كننده و توليد كنندگان در جلسات شركت داشته و با وجود موفقين و مخالفين، اين آيين نامه تدوين و براى ابلاغ فرستاده شد و براين اساس شرايطى تعيين شد كه شركت هاى حمل ونقلى كشور بتوانند در طرح جايگزينى خودروهاى فرسوده شركت كنند منتهى از آنجايى كه هنوز اين آيين نامه به تصويب نرسيده است ممكن است شرايط تغيير كند.وى افزود: در اين آيين نامه مقرر شده است كاميونها با حداكثر۳مدل پايين تر و كاركردى معادل ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار كيلومتر داشته باشند.وى با بيان اين مطلب كه واردات كاميونهاى دست دوم به منظور خريد و فرش صورت نمى گيرد گفت: طبق سند و آيين نامه اى كه تدوين شده است ، اين كاميونها به منظور خريد و فروش وارد نمى شود و فقط در اختيار شركت هاى حمل و نقلى كه خودروهاى فرسوده دارند قرار مى گيرد زيرا در غير اين صورت پيش بينى مى شود بسيارى از شركت ها بجاى فعاليت حمل ونقلى، بازار دلالى براى خريد و فروش اين كاميونها تشكيل دهند بنابراين در اين طرح خريد و فروش مطرح نيست و اين خودرو ها به منظور تعويض با خودروهاى فرسوده در اختيار شركت ها قرار مى گيرد.سليمى تصريح كرد: اين نوع كاميونها در اختيار افراد عادى قرار نمى گيرد و فقط به شركت هاى حمل ونقل كه زير مجموعه سازمان راهدارى يا ساير شركت هاى خصوصى هستند تعلق مى گيرد.مدير نظارت بر امور بازرگانى سازمان حمايت خاطر نشان كرد: كاميونهايى مجوز ورود به كشور خواهند داشت كه در كشور نمايندگى خدمات پس از فروش داشته باشند.
تاریخ شروع :
1390/08/11
تاریخ پایان :
1390/09/11
تهیه و ارسال اسناد :
شرکت پارس نماد داده ها- تلفن 2 الی 88349671-021