دولت تصويب کرد؛ تامين اعتبار احداث آزادراه شش خطه قائم‌شهر ـ سارى
  • 1901
  • 1390/08/07
[ نسخه چاپی ]

:: دولت تصويب کرد؛ تامين اعتبار احداث آزادراه شش خطه قائم‌شهر ـ سارى

شماره :
1901
عنوان :
دولت تصويب کرد؛ تامين اعتبار احداث آزادراه شش خطه قائم‌شهر ـ سارى
توضیحات تکمیلی :
دولت نحوه تامين اعتبار لازم براي احداث آزادراه قائم شهر ـ سارى به طول حدود 44 کيلومتر را با مشارکت بخش خصوصي تعيين کرد. وزيران عضو کميسيون امور زيربنايي، ‌صنعت و محيط زيست بنا به پيشنهاد وزارت راه و شهرسازي و به استناد ماده واحده قانون احداث پروژه‌هاي عمراني بخش راه و ترابري از طريق مشارکت بانک‌ها و ساير منابع مالي و پولي کشور مصوب - 1366 - به وزارت راه و شهرسازي اجازه دادند براي اجراي آزاد راه شش خطه قائم شهر ـ ساري به طول حدود 44 کيلومتر، ‌شامل احداث آزاد راه و ايجاد تاسيسات جانبي خاص و نگهداري و بهره برداري از آن نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت احداث، ‌نگهداري و بهره برداري آزاد راه قائم شهر ـ ساري اقدام کند. بر اين اساس، وزارت راه و شهرسازي پنجاه درصد(50%) منابع مالي لازم براي احداث آزاد راه و تاسيسات جانبي خاص آن را از محل رديف اعتباري و فروش اوراق مشارکت در چارچوب مقرر در قوانين بودجه سالانه تامين و در مدت اجرا متناسب با پيشرفت کار و طبق مفاد قرارداد منعقده به حساب مشترک طرح واريز مي کند. طرف مشارکت نيز تامين پنجاه درصد(50%) باقي مانده منابع مالي لازم براي احداث آزاد راه و تاسيسات جانبي خاص را تعهد و تامين و به حساب مشترک طرح واريز مي کند. همچنين وزارت راه و شهرسازي مي‌تواند همزمان با عقد قرارداد مشارکت و يا پس از آن، پيمانکاري اجراي طرح را با رعايت ترتيبات مقرر در ماده (27) و تاييد کميسيون بند "و" و ماده (28) قانون برگزاري مناقصات – مصوب 1383- به شرکتهاي تابعه طرف مشارکت واگذار کند، مشروط بر آنکه قيمتهاي پيشنهادي و ضرايب مربوط پس از تاييد وزارتخانه ياد شده در صورت الزام قانوني، به تصويب شوراي عالي فني برسد. بر اساس اين مصوبه، سهم الشراکه وزارت راه و شهرسازي در درجه اول صرف تامين هزينه‌هاي تصرف اراضي مسير به نام وزارت راه و شهرسازي مي شود و باقي مانده آن نيز در دوران اجرا حسب نيازهاي مالي طرح تخصيص و پرداخت مي‌گردد. طرف مشارکت نيز به تناسب سهم خود را تامين و به حساب مشترک طرح واريز مي‌کند. بر اين اساس، چنانچه در اجراي پروژه به اعتبارات بيشتري نياز باشد، طرف مشارکت مکلف است بر مبناي اعلام وزارت راه و شهرسازي سهم خويش را به موقع تامين و به حساب مشارکت واريز کند. بر اساس اين مصوبه، پيش بيني اوليه دوران مشارکت معادل چهارده و نيم(14/5) سال مشتمل بر سه و نيم(3/5) سال دوران احداث و يازده(11) سال دوران بهره برداري خواهد بود. ليکن دوران مشارکت واقعي منوط و محدود به استهلاک کامل سرمايه و سود مورد انتظار(مصوب) است. همچنين سود قطعي مورد انتظار سرمايه گذاري معادل سود سپرده هاي بلند مدت نزد بانک‌هاي دولتي به علاوه پنج در صد(5%) است و چنانچه طرف مشارکت و يا پيمانکاران وابسته به وي مجري اجراي پروژه باشند و در اثر قصور آنان دوره احداث بيش از سه و نيم(3.5 ) سال شود به زمان مازاد سودي تعلق نمي گيرد. بر اين اساس، معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور پس از وصول گزارش توجيهي فني، اقتصادي، مالي و زيست محيطي و رعايت پدافند غير عامل در اولين فرصت در کميسيون بند(الف) ماده(215) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران را مطرح خواهد کرد. همچنين معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور پس از وصول گزارش توجيهي فني، اقتصادي، مالي و زيست محيطي و رعايت پدافند غيرعامل در اولين فرصت در کميسيون بند (الف) ماده (215) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران را مطرح خواهد کرد. دولت، وزارت راه و شهرسازي را موظف کرده است در قرارداد مشارکت منعقده، نحوه استيفاي حقوق دولت را در صورت خودداري و يا ناتواني طرف مشارکت در اجراي قرارداد، ‌پيش بيني کند. اين مصوبه پس از تاييد رئيس جمهوري، از سوي محمدرضا رحيمي؛ معاون اول رئيس جمهوري براي اجرا ابلاغ شده است.
تاریخ شروع :
1390/08/07
تاریخ پایان :
1390/09/07
تهیه و ارسال اسناد :
شرکت پارس نماد داده ها- تلفن 2 الی 88349671-021