بخشنامه گمرک ايران در خصوص ابلاغ تفاهم‌نامه ايجاد و بهره‌برداري سامانه رهگيري کالاهاي وارداتي
  • 1591
  • 1390/07/14
[ نسخه چاپی ]

:: بخشنامه گمرک ايران در خصوص ابلاغ تفاهم‌نامه ايجاد و بهره‌برداري سامانه رهگيري کالاهاي وارداتي

شماره :
1591
عنوان :
بخشنامه گمرک ايران در خصوص ابلاغ تفاهم‌نامه ايجاد و بهره‌برداري سامانه رهگيري کالاهاي وارداتي
توضیحات تکمیلی :
دفتر واردات گمرک ايران بخشنامه شماره 132679/109151/103/2945/73/213 مورخ 4/7/90 را به شرح زير اعلام نموده است: به پيوست تصوير نامه شماره 2134/90/ص مورخ 27/5/90 معاون پيشگيري و هماهنگي سازمانها و استانهاي ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز به همراه يك نسخه تفاهم‌نامه ايجاد و بهره‌برداري سامانه رهگيري كالاهاي وارداتي جهت اطلاع و اقدام لازم ارسال مي‌گردد. شايان ذكر است ايجاد ارتباط في‌مابين سامانه گمرك ايران يا سامانه رهگيري واردات كالا و ثبت سفارش به عهده حوزه معاون طرح و برنامه بوده و ضروري است قبل از هرگونه اقدامي هماهنگي لازم با معاونت طرح و برنامه به عمل آيد. توجه: متن نامه شماره 2134/90/ص مورخ 2/5/1390 ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز به شرح زير مي‌باشد: به پيوست يك نسخه تفاهم‌نامه ايجاد و بهره‌برداري سامانه رهگيري كالاهاي وارداتي ارسال مي‌گردد. خواهشمند است با توجه به اهميت موضوع حسب وظايف تعييني نسبت به اجراي مفاد اقدام و گزارش نوبه‌اي به اين ستاد ارائه شود. تفاهم‌نامه ايجاد و بهره‌برداري سامانه رهگيري کالاهاي وارداتي: کليات: در اجراي مصوبه شماره ۱۲۸۱۸۸/ت۴۵۰۵۹ن مورخ 9/6/1389 )تصميم نمايندگان ويژه رئيس جمهور) و بند (4) صورتجلسه مورخ 18/3/1390 ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز (ابلاغي به شماره ۶۲۲۶۸ مورخ 24/3/1390) به منظور اجراي طرح شناسه‌دار شدن كالاهاي وارداتي با هدف شفاف‌سازي گردش كالا در سطح عرضه از طريق ايجاد امكان رهگيري، اين تفاهم‌نامه (كه تنظيم كننده قائده كلي طرح است) از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت به نمايندگي آقايان مفتح معاون توسعه فناوري اطلاعات و تجارت الكترونيكي و محمد حسن نكوئي مهر مدير عامل محترم سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان، ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز (به نمايندگي آقاي ايوبي معاون پيشگيري و هماهنگي سازمانها و استانها) و وزارت امور اقتصادي و دارايي به نمايندگي جناب آقاي معمارنژاد رئيس كل گمرك جمهوري اسلامي ايران منعقد گرديده است: ماده 1) موضوع تفاهم‌نامه: ۱ – شناسه‌دار شدن كالاهاي وارداتي با اولويت كالاهاي هدف ستاد ايجاد زيرساخت‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري و اختصاص شناسه منحصر به فرد به كالاهاي وارداتي با ايجاد سامانه مربوط. ۲ - تبادل و مديريت اطلاعات كالا در فرآيند واردات و عرضه. ۳ - ايجاد شبكه كنترل و بازرسي با استفاده از فناوريهاي نوين نظير طرح شبنم (شبكه بازرسي و نظارت مردمي). ۴ - ايجاد امكان تشخيص كالاهاي واردات قانوني از كالاهاي قاچاق در سطح عرضه. ۵ – فرهنگ‌سازي به منظور ايجاد زمينه مشاركت حداكثري ذينفعان. ۶ – همسان‌سازي و هماهنگي در تمامي فعاليتهاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري مرتبط در وزارتخانه‌ها و سازمانهاي ذيربط. ماده 2) تعهدات: ستاد مرکزي با قاچاق کالا و ارز: ۱ - ابلاغ سياست‌ها، دستورالعمل‌هاي اجرايي موردنياز و اولويت‌هاي كالايي. ۲ - ايجاد تعامل بين دستگاهي جهت وحدت رويه اجرائي مناسب. ۳ - تنظيم و ابلاغ برنامه اطلاع‌رساني و تبليغ هوشمندانه به منظور فرهنگ‌سازي عمومي و مشاركت موثر ذينفعان از طريق رسانه ملي و مطبوعات. وزارت صنعت، معدن و تجارت: الف - معاونت توسعه فناوري اطلاعات و تجارت الكترونيكي: ۱ - طراحي فني و معماري (ارتباطات بين سازماني همراه با عناوين اصلي وظايف اجرايي، پيش‌بيني مكانيزم‌هاي مناسب نرم‌افزاري و فني براي اعمال وظايف سازماني هر يك از دستگاهها و سازمانها دخيل در امر واردات و عرضه كالاهاي وارداتي). ۲ - ايجاد زيرساخت‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري موردنياز شامل مركز داده و پشتيباني فني و تجهيزاتي سامانه‌ها. ۳ - تشكيل كارگروه فني مركب از نمايندگان ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز، گمرك ايران، سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي با هدف هماهنگي در طراحي فني، نرم‌افزاري و سخت‌افزاري و نظارت فني بر اجراي طرح. ۴ - اجراي كامل طرح برابر زمان‌بندي تعيين شده و با اولويت كالاهاي هدف ستاد با استفاده از توان فني بخش خصوصي. ۵ - تامين منابع مالي اجراي طرح. ۶ - ايجاد ارتباط مابين شناسه ملي كالا (ايران كد) و شناسه رهگيري كالاهاي وارداتي. ب – سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان: ۱ - طراحي و ايجاد ساز و كار مناسب نرم‌افزاري و سخت‌افزاري نظارت بازرسي و رسيدگي به تخلفات در شبكه توزيع كالاهاي وارداتي. ۲ - هماهنگي با مجامع و اتحاديه‌هاي صنفي براي مشاركت حداكثري در اجراي طرح. ۳ – اطلاع‌رساني مناسب و برگزاري نشست‌هاي توجيهي براي اعضاي اتحاديه‌هاي صنفي. ب – سازمان توسعه و تجارت: ۱ - الزام واردكنندگان به اخذ كد رهگيري كالا در زمان ثبت سفارش و الصاق آن قبل از عرضه كالاهاي مشمول طرح. ۲ - تهيه و اجراي رويه‌هاي كنترلي با همكاري سازمانها و دستگاههاي مسئول. گمرک جمهوري اسلامي ايران: ايجاد ارتباط فني بين سامانه‌هاي گمرك ايران با سامانه رهگيري واردات كالا و ثبت سفارش. سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي کشور: ۱ – همسان‌سازي و ايجاد ارتباط بين سامانه فني كنترل كالا با سامانه كد رهگيري كالاهاي وارداتي. ۲ - هماهنگي با سازمان توسعه تجارت در الزام واردكنندگان به دريافت شناسه رهگيري و كد فني استاندارد كالاهاي وارداتي. ۳ - تهيه و اجراي طرح كنترل كالاهاي وارداتي در سطح عرضه. ماده 3) مواد عمومي: ۱ - به منظور هماهنگي و نظارت بر اجراي طرح و پيگيري تعهدات اين تفاهم‌نامه كميته‌اي تحت عنوان "كميته راهبري و هماهنگي اجراي طرح شناسه‌دار شدن كالاهاي وارداتي" مركب از نمايندگان هر يك از طرف‌هاي متعامل به مسئوليت ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز تشكيل مي‌گردد. ۲ - كميته راهبري موظف است گزارش پيشرفت اجراي طرح را هر شش ماه تهيه و به جلسه اصلي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز ارائه نمايد. ۳ - اجراي اين تفاهم‌نامه از 1/6/1390 شروع و مرحله اول آن بايد براي فهرست كالاي اعلامي از سوي ستاد از 1/7/90 به طور کامل اجرايي شود. ماده 4) اين توافق‌نامه در چهار ماده و 27 بند در شش نسخه که هر يک حکم واحد را دارد تنظيم و براي طرفيت لازم‌الاجراء مي‌باشد.
تاریخ شروع :
1390/07/14
تاریخ پایان :
1390/08/14
تهیه و ارسال اسناد :
شرکت پارس نماد داده ها- تلفن 2 الی 88349671-021