مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد سیاستها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی
  • 1450
  • 1390/07/04
[ نسخه چاپی ]

:: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد سیاستها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی

شماره :
1450
عنوان :
مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد سیاستها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی
توضیحات تکمیلی :
رئیس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه شماره 6226/90/د ش مورخ 29/5/90 را خطاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای فرهنگ عمومی به شرح ذیل اعلام نموده است:شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 198 مورخ 27/11/88 بر اساس تفویض جلسه 638 شورای عالی انقلاب فرهنگی – مصوبه سیاستها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی را به شرح ذیل تصویب نمود:مقدمه: به منظور ساماندهی و بهینه سازی جریان اطلاع رسانی، حفظ و تقویت ارزشهای اسلامی، ملی و انقلابی و همچنین رونق اقتصادی و حمایت از تولیدات داخلی و تشویق به صرفه جویی و رعایت الگوی مصرف صحیح از طریق تبلیغات محیطی، شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی (شامل تابلوهای تبلیغاتی، بنرها، عرشه پلها، ایستگاهها و ناوگان حمل و نقل شهری مانند اتوبوس و مترو، فرودگاهها، تابلو سردرمغازه ها و اماکن تجاری و مانند آن) و نیز ساماندهی اجرایی آن را به شرح زیر تصویب می نماید. الف- سیاستها: 1. تبلیغات باید باعث تبلیغ فرهنگ،اخلاق و رفتار غیر اسلامی و بکارگیری شیوه ها، الگوها و مظاهر مبتذل بیگانه گردد. 2. تبلیغات نباید با موازین شرعی و قوانین کشور مغایرت داشته باشد. 3. تبلیغات کالاهای خارجی نباید به نحوی باشد که موجب سلب اعتماد جامعه از تولیدات داخلی شود. 4. تبلیغات نباید وحدت ملی را مخدوش ساخته یا موجب تحقیر و یا توهین به مذاهب، اقوام و یا اقشاری از جامعه گردد. 5. در فضاهای تبلیغاتی نباید تبلیغات بازرگانی بر تبلیغات فرهنگی غالب باشد. 6. بخشی از فضاهای تبلیغات شهری و برون شهری باید به تبلیغات تاثیرگذار فرهنگی اختصاص یابد. 7. تبلیغات در فضاهای عمومی نباید منظر شهری، چشم اندازهای طبیعی، زیباییهای زیست محیطی و نهادهای مقدس و مورد احترام جامعه را تحت الشعاع قرار دهد. ب: ضوابط: 1. در تبلیغات باید از ادعاهای کذب و گمراه کننده و غی رقابل اثبات پرهیز گردد. 2. تبلیغات باید به خط و نشانه ها و زبان فارسی باشد. تبصر 1-نوشتن واژه های فارسی با املای نادرست مجاز نیست. تبصره 2- استفاده از علائم صنعتی و علائم و نامهای کالای ساخت خارج در تبلیغات در صورتی بلامانع است که حروف فارسی به صورت مشهودی بر حروف بیگانه غلبه داشته باشد. 3. تبلیغات نباید رفتارهای مخرب محیط زیست و کالاهای غیر مجاز را ترویج نماید. 4. تبلیغات ضمن آگاهی دادن نسبت به کالاهای مورد تبلیغ، نباید خدمات و یا کالاهای دیگران را بی ارزش یا فاقد اعتبار جلوه دهد. 5. استفاده از جذابیت های جنسی در تبلیغات ممنوع است. 6. استفاده نامناسب و موهن از پیشوایان و شعارها و نمادهای مذهبی و نیز مقامات سیاسی کشور در تبلیغات ممنوع است. 7. تبلیغات باید از تشویق به تجمل و اسراف پرهیز نماید و به جای تحریص به مصرف، معطوف به معرفی خصوصیات درست کالا باشد. 8. تبلیغات نباید باعث ناهنجاری صوتی و تصویری و آشفتگی ذهنی و روانی گردد. 9. تبلیغات بازرگانی در محیطهای آموزشی، پژوهشی، تربیتی و مذهبی و همچنین فضاهای مخصوص کودکان ممنوع می باشد. 10. تبلیغات نوشتاری، تصویری و تجسمی با ابعاد و اندازه غیر متعارف ممنوع است. تبصره: مصادیق غیر متعارف بودن ابعاد و اندازه تبلیغات را کار گروه موضوع قسمت ج این مصوبه تعیین می نماید. 11. تبلیغات نباید به گونه ای باشد که موجب تضعیف خودباوری و اعتماد ملی و نیز تحقیر شخصیت مردمی شود که فاقد استطاعت برای خرید کالای مورد نظر هستند. ج: سازماندهی و نظارت. به منظور نظارت دائمی بر حسن اجرای سیاستها و ضوابط موضوع این مصوبه و همچنین تدوین آیین نامه ها و دستورالعملهای اجرایی و مقررات نحوه تشکیل و ترکیب اعضا و شرح وظایف کمیته های استانی، کار گروهی زیر نظر شورای فرهنگ عمومی و مرکب از اعضای ذیل تشکیل می گردد: 1. دبیر شورای فرهنگ عمومی (رئیس کار گروه) 2. مدیرکل تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 3. مدیر کل ذی ربط وزارت بازرگانی 4. نماینده سازمان تبلیغات اسلامی 5. نماینده سازمان صدا و سیما 6. نماینده نیروی انتظامی 7. نماینده وزارت مسکن وشهرسازی 8. رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران 9. رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران 10. رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیست شهری شورای اسلامی شهر تهران 11. دو صاحبنظر در حوزه تبلیغات و ارتباطات (ترجیحا عضو هیات علمی) به انتخاب شورای فرهنگی عمومی 12. نماینده وزارت راه و ترابری 13. نماینده فرهنگستان زبان و ادب فارسی 14. نماینده اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران 15. نماینده موسسات و شرکتهای تبلیغاتی با تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبصره 1: در مواردی که موضوعی مرتبط و متناسب با ماموریتهای سایر دستگاهها در دست بررسی می باشد به تشخیص کار گروه، نماینده دستگاه ذی ربط با حق رای برای شرکت در جلسات دعوت می شود. تبصره 2: کار گروه فوق آیین نامه های پیشنهادی خود را برای تصویب به شورای فرهنگ عمومی ارائه می نماید و شورای فرهنگ عمومی موظف است ظرف مدت 3 ماه از تاریخ ابلاغ سیاستها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی، دستورالعملهای اجرایی مورد نیاز را تصویب و ابلاغ نماید. د: نظارت و پیگیری. شورای فرهنگ عمومی موظف است ضمن تنظیم ساز و کار نظارت بر اجرای این ضوابط و دستورالعملهای اجرایی آن، سالیانه گزارشی از اجرای این مصوبه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید. این مصوبه مشتمل بر یک مقدمه و چهار بخش بنا به تفویض جلسه 638 شورای عالی انقلاب فرهنگی، در جلسه 198 مورخ 27/11/1388 شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.
تاریخ شروع :
1390/07/04
تاریخ پایان :
1390/08/04
تهیه و ارسال اسناد :
شرکت پارس نماد داده ها- تلفن 2 الی 88349671-021