تعلیق ایران در اجلاس جهانی کدکس موادغذایی 3 ساله شد
  • 13960
  • 1403/02/05
[ نسخه چاپی ]

:: تعلیق ایران در اجلاس جهانی کدکس موادغذایی 3 ساله شد

شماره :
13960
عنوان :
تعلیق ایران در اجلاس جهانی کدکس موادغذایی 3 ساله شد
توضیحات تکمیلی :

به گزارش پایگاه خبری پارس نماد داده ها، پنجاه و چهارمین اجلاس جهانی کدکس مواد غذایی روز سوم اردیبهشت در شهر چنگدو کشور چین آغاز شد و تا هفتم هم ادامه خواهد داشت. طبق اعلام جهادکشاورزی، ابوالفضل رئوفی مدیرکل دفتر محیط زیست، توسعه پایدار و امور فناوری این وزارتخانه به عنوان نماینده ایران در این اجلاس بر بازگشت جایگاه و نقش قبلی ایران در این اجلاس تاکید کرد.

طبق اظهارات رئوفی ایران در یک دوره زمانی ۶ ساله مقارن با دوره‌های ۴۳ تا ۴۸ اجلاس جهانی کدکس مواد غذایی، ریاست آن را برعهده داشت. در دوره‌های ۴۹، ۵۰ و ۵۲ این اجلاس هم، نایب رییسی گروه کاری ذیل کمیته را برعهده داشت. اما از اجلاس 53 تا کنون سمت ایران تعلیق شده است. رئوفی گفت: در زمینه بازگشت ایران به جایگاه قبلی خود در این اجلاس با برخی از اعضای آن از جمله رییس بلژیکی زیرکمیته، رایزنی صورت گرفته و مقرر شده این موضوع در دبیرخانه اجلاسیه مورد بررسی و نتیجه آن اعلام شود. در این اجلاسیه موضوعات مختلفی همچون پیشنهادهای تدوین و تجدیدنظر استانداردهای مشترک سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی و نیز سازمان جهانی بهداشت در مباحث مقررات افزودنی‌های مواد غذایی، پیش‌نویس بازنگری طبقه‌بندی و سیستم شماره‌گذاری بین‌المللی افزودنی‌ها، پیش‌نویس مشخصات هویت و خلوص افزودنی‌ها و سایر موضوعات ارجاع شده از کمیسیون کدکس مواد غذایی و سایر نهادها مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

کدکس مواد غذایی مجموعه‌ای از استانداردهای جهانی ایمنی و کیفیت مواد غذایی، نظام‌نامه‌های جهانی و سایر خط مشی‌های ایمنی برای حفاظت از بهداشت مصرف کننده و تصحیح تجارت جهانی است. هدف از تدوین کدکس، ایجاد استانداردهایی است که علاوه بر حفاظت از سلامت مصرف کنندگان، اقدامات قانونی در فروش موادغذایی را تضمین کرده و تسهیلات تجاری برای کشورهای تحت پوشش فراهم آورد. اجرای کدکس در کشورهای مختلف به همکاری متخصصان رشته‌های مختلف علمی که مرتبط با مواد غذایی، سندیکای مصرف کنندگان، صنایع تولید و فرآوری، اداره‌های کنترل کیفیت موادغذایی و تجار باشند، نیاز دارد.

کمیته فنی کدکس افزودنی‌های مواد غذایی یکی از کمیته‌های بسیار مهم و فعال تحت پوشش کمیسیون بین‌المللی کدکس مواد غذایی است که همه ساله با حضور نمایندگان کشورهای عضو تشکیل جلسه می‌دهد.(اکوایران)

 

 

انتهای پیام/ خبرنگار پایگاه خبری پارس نماد

تاریخ شروع :
1403/02/05
تاریخ پایان :
تهیه و ارسال اسناد :
شرکت پارس نماد داده ها- تلفن 2 الی 88349671-021