قانون : دستور العمل مکاتبات در سامانه ستاگ | |
نام منبع : گمرک جمهوری اسلامی ایران |
شرکت پارس نماد داده ها www.parsnamaddata.com تلفن:5-88349670-021 |
تاریخ درج : 1392/09/18 | شماره : 7072 |
توضیحات تکمیلی :
شماره بخشنامه: 175556/361/1/24/410
پیرو دستور العمل 75845/361/1/24/130 مورخ 27/4/91 با توجه به توسعه سیستم متمرکز تعیین ارزش گمرک ( ستاگ ) در بخش مکاتبات آموزشهای ارائه شده درکارگاههای منطقه ای ارزش در سال 1392 و همچنین براساس دستور العمل ذیل ، کلیه گمرکات اجرایی از تاریخ 1/9/92 موظفند نسبت به انجام مکاتبات اختلاف ارزش ( نزول ارزش ) online در سامانه ستاگ نمایند . 1 – در صورت بروز اختلاف و طرح در کمیته فنی ارزش آن گمرک و بقاء اختلاف ، با در خواست کتبی مبنی بر ارجاع پروندبه دفتر بررسی و تعیین ارزش و پس از موافقت معاون امور گمرکی یا مقام مافوق مکاتبه صرفاً توسط مسئول دایره ارزش یا مسئول بازبینی امکان پذیر می باشد . تبصره : با توجه به اینکه بخشی از اطلاعات فرم مکاتبه از اطلاعات ثبت شده فرم خلاصه ارزش فراخوان می شود ورود اطلاعات اولیه فرم خلاصه ارزش الزامی است . 2 – مراجعه به بخش مکاتبات و انتخاب گزینه نامه های کارشناس گمرک . 3 – تکمیل خانه های مربوطه – توضیح اینکه در ثبت شماره تعرفه کالای اختلافی دقت لازم بعمل آید . 3-1- در خانه تعداد اظهارنامه های پیوست منظور تعداد اظهارنامه اختلافی است که ساناد آن اسکن می شود که الزاماً میبایست عدد 1 ( یک ) انتخاب شود . 3-2- اعلام مستندات یا دلایل قانونی ، ارزش واحد فاکتور یا ارزش اظهار شده صاحب کالا ، اعلام ارزش استنباطی ( گمرک محل / بازبینی / ستاد نظارت ) 4 – انتخاب گزینه تهیه نامه 5 – ویرایش نامه در صورت لزوم با توجه به متن تهیه شده 6 – اسکن اسناد اظهارنامه جهت مکاتبه از جمله فاکتور ، پروفرم ، ثبت سفارش ، عدلبندی ، بارنامه ، گواهی مبداء ، ظهر و روی اظهارنامه و تصاویر کالا یا کاتالوگ و الصاق آن به نامه ( گزینه افزودن فایل و انتخاب فایل ) ، نظریه کمیته فنی ، اعتراضیه صاحب کالا ، تصویر کسر دریافتی صادره توسط ........... 7 – انتخاب گزینه ارسال نامه به دفتر بررسی و تعیین ارزش در صورت صحت متن تهیه شده و اسکن و الصاق اسناد 8 – با توجه به تعرفه ثبت شده کالای مورد اختلاف مکاتبه انجام شده مستقیماً به کارشناس این دفتر ارجاع می شود 9 – در صورت اعتراض صاحب کالا یا نماینده قانونی در مهلت مقرر در موضوع ماده 12 قانون امورگمرکی ( یک ماه ) پرونده بدواً قابل رسیدگی در دفتر بررسی و تعیین ارزش میباشد در غیر اینصورت رسیدگی در صلاحیت کمیسیون رسیدگی باختلافات گمرکی است . 10 – پس از طی مراحل اداری ( تشکیل پرونده ) و رسیدگی بعمل آمده در دفتر بررسی و تعیین ارزش پاسخ لازم از طریق سامانه ستاگ به آن گمرک ارسال خواهد شد که در بخش نامه های کارشناس گمرک – نامه های دریافتی قابل مشاهده است . 11 – نامه های ارسالی دارای شماره ثبت اختصاصی با کد گمرک بعلاوه شماره کوتاژ اظهارنامه اختلافی و یک شناسه در سامانه می باشد . 12 – در نامه بازگشتی به گمرک به شماره ثبت اختصاصی اشاره و در انتهای نامه شماره پرونده تشکیل شده در دفتر بررسی و تعیین ارزش اعلام می گردد . 13 – اعلام نظرها صرفاً توسط معاون این دفتر یا مدیر کل به گمرکات ارسال می شود لذا جهت گمرکات اجرایی لازم الاجرا میباشد . 14 – در صورت اعتراض مجدد صاحب کالا به نظر این دفتر و تقاضای رسیدگی پرونده در کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی با رعایت دستورالعمل شماره 252742/365/102/24/376 مورخ 16/9/1387 و تبصره 5 ماده 144 قانون امور گمرکی ضمن وصول نیم درصد سپرده حق رسیدگی ، اصل اظهارنامه و اسناد ، ضمائم و عندالزوم نمونه کالا را بهمراه اصل تقاضای ثبت شده صاحب کالا یا نماینده قانونی وی و با اشاره به مماتبه انجام شده از طریق سامانه ستاگ و اعلام شماره پرونده مذکور در بند 11 به این دفتر ارسال شود . 15 – در صورت بروز اختلاف در مرحله رسیدگی به ارزش ، تا حصوصل نتیجه مکاتبه از ارسال اطلاعات ارزش به دفتر بررسی و تعیین ارزش از طریق سانانه ستاگ خودداری و پس از وصول پاسخ از طریق بخش مکاتبات نسبت به تعیین ارزش و ارسال آن اقدام فرمایند . 16 – در صورت ثبت اطلاعات و سوابق ترخیص در بانک اطلاعات ارزش کالا ، مکاتبات انجام شده در سامانه ستاگ قابل رویت توسط کلیه کاربران را خ.اهد داشت لذا بمنظور ایجاد وحدت رویه در هنگام ثبت و ارسال اطلاعات ارزش دقت کافی بعمل آید . مکاتبات بیش بود ارزش صرفاً با ارسال اظهارنامه و اسناد و براساس دستور العمل های صادره می باشد . مسئولیت حسن اجرای این دستور العمل بعهده مدیران محترم گمرکات اجرایی میباشد . |
اخطار : کلیه حقوق جمع آوری این اخبار متعلق به مرکز فرآوری اطلاعات پارس نماد داده ها می باشد. هرگونه کپی برداری و سوء استفاده از این اخبار موجب پیگرد قانونی است. |