• آدرس : تهران - میدان هفت تیر - ابتدای خیابان قائم مقام فراهانی - بعد از سه راه مشاهیر - کوچه سام- پلاک 17- طبقه 4
  • تلفن :5- 88349670 (021)
  • فکس : 88349673 (021)
  • وب سایت : www.ParsNamadData.com
  • ایمیل : Info@ParsNamadData.com




قانون : لایحه ممنوعیت تبلیغ کالا در شبکه های ماهواره ای تدوین می شود
نام منبع : ابرار اقتصادی شرکت پارس نماد داده ها
www.parsnamaddata.com
تلفن:5-88349670-021
تاریخ درج : 1390/07/06 شماره : 1483
توضیحات تکمیلی :
برای حل معضل تبلیغات در شبکه های ماهواره ای بر اساس مصوبه جدید، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن شده است تا با همکاری قوه قضاییه،وزارت صنعت ،معدن و تجارت، معاونت اماکن ناجا ،سازمان صدا و سیما و دستگاههای ذیربط نسبت به تهیه پیش نویس لایحه قانون ممنوعیت تبلیغات کالاهای تجاری در مبادی غیر مجاز اقدام و آن را به مجلس ارائه کند . علیرضا کریمی مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست مطبوعاتی خود در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی شبکه‌های ماهواره‌ای، جذب تبلیغات بازرگانی از داخل کشور است که پس از دریافت هزینه کلان از تولیدکنندگان داخلی مبلغ فراوانی را از کشور خارج می کنند. کریمی افزود: بر اساس ماده یک قانون ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات دریافت از خدمات ماهواره ، ورود، توزیع و استفاده از تجهیزات دریافت خدمات از ماهواره جز در مواردی که قانون تعیین کرده برای صاحبان کالا و بنگاههای تجاری ممنوع است. وی اظهار داشت: در ماده 10 همین قانون به موضوع تبلیغات اشاره شده و قانون تاکید می کند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری پست و تلگراف و تلفن و سازمان‌های ذیربط موظف است با استفاده از ابزارهای حقوقی و بین‌المللی موضوع را پیگیری کند. وی با تاکید بر این که نشر آگهی‌های تبلیغاتی از مبادی مختلف توسط مطبوعات، صدا و سیما یا تبلیغات شهری که متضمن جواز استفاده از برنامه‌های ماهواره‌ای باشد ممنوع است ، تصریح کرد: صاحبان کالا و بنگاههایی که در شبکه های ماهواره ای و داخل کشور تبلیغات همزمان دارند از این پس حق تبلیغ در داخل کشور را ندارند مگر این که انجام امور تبلیغاتی در مبادی غیر قانونی قطع شود. کریمی یادآور شد: با صحبت‌های انجام شده با اماکن ناجا، عرضه و فروش کالاهایی که در ماهواره‌ها تبلیغ می‌شوند ممنوع است و ممنوعیت فروش این کالاها به تمامی اصناف اعلام شده و این قانون هم در مورد کالاهای تولید داخل و هم در مورد کالاهای خارجی صادق است. مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که مبادی غیر‌مجاز تبلیغات صرفا منحصر به تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای نیست افزود: تبلیغات محیطی و حضور در رسانه ها ،مطبوعات و فضاهای مجازی خارجی ممنوع است مگر این که این امور با هماهنگی اداره کل رسانه های خارجی انجام شود. وی با اشاره به این که با تاسیس شبکه بازار درصد قابل توجهی از مشکلات تبلیغاتی برندهای داخلی حل می شود گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته ،مبلغ دریافتی تبلیغات در این شبکه بسیار کمتر از سایر شبکه های تلویزیونی کشور است که این موضوع می تواند کمک شایانی به احیا و رونق تبلیغات در میان برندهای کشورمان کند اما باید توجه داشت که اگر این شبکه در سالهای گذشته افتتاح می شد اوضاع تبلیغات کشورمان در شرایط کنونی نبود. وی در رابطه با برخورد با شماره تلفن‌هایی که در تبلیغات ماهواره‌ای ارائه می‌شوداظهار، داشت: : بسیاری از شماره‌هایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای اعلام می‌شود شماره‌های افرادی است که هیچ ارتباطی با شبکه‌های ماهواره‌ای نداشته و یا برخی از این شماره‌ها متعلق به خود شرکت مخابرات است که واگذار نشده و بسیاری از شماره‌ها قبلا قطع شده است. کریمی با تاکید بر این که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ شبکه ماهواره‌ای را تأیید نکرده و تنها طی یکی دو ماه اخیر دو شبکه پرشین تی‌وی و ایرانیان مجوز موقت فعالیت دریافت کرده اند ،خاطر نشان کرد: این شبکه ها می توانند مخاطبان خود را ایرانیان خارج از کشور قرار داده و به بهبود اوضاع کسب و کار کشور مانند فرش دست بافت،صنایع گردشگری و... کمک کنند. وی با اشاره به راهکارهای پیش‌بینی شده برای عملی شدن ممنوعیت تبلیغ در شبکه‌های ماهواره‌ای یادآور شد: برای این منظور با شورای اصناف ارتباط مستمر داریم و خود شورای اصناف نیز برابر ضوابط با متخلفان برخورد می‌کند همچنین با سازمان توسعه تجارت نیز صحبت شده و با متولیان واردات کالا نیز هماهنگی لازم صورت گرفته تا توضیحات لازم به آنها ارائه شود. مدیر‌کل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر یک هزار و 200 آگهی‌نامه درتیراژ 2 میلیون نسخه درکشور منتشر می‌شود، گفت: قیمت تبلیغات در این آگهی‌نامه‌ها مناسب است و بسیاری از تبلیغاتی که در شبکه‌های ماهواره‌ای انجام می‌شود اگر در این آگهی‌نامه‌ها، تبلیغ شود تأثیرگذاری آن بیشتر خواهد بود. کریمی تخلفات صورت گرفته در حوزه تبلیغات را صرفا محدود به حوزه مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندانسته و وزارت صنعت،معدن و تجارت، مؤسسه استاندارد، صدا و سیما و بسیاری از دستگاه‌های ذیربط را در این خصوص مسئول دانست. وی گفت: در حال حاضر فیزیک تبلیغات در سطح شهر در اختیار شهرداری است و بسیاری از تخلفاتی که در تبلیغات محیطی انجام می‌شود خارج از حدود اختیارات وزارت ارشاد است. وی رابطه با این که در حال حاضر بسیاری از کالاهایی که در داخل کشور تبلیغ می‌شوند در شبکه‌های ماهواره‌ای نیز تبلیغات آنها انجام می‌شود، گفت: ممکن است بسیاری از این شبکه‌های ماهواره‌ای برای مقابله با اقدامات صورت گرفته در داخل کشور، مبادرت به پخش رایگان تبلیغات بسیاری از کالاها کنند. کریمی با اشاره به این که نحوه تبلیغات در رسانه های ما مورد پسند نیست خاطر نشان کرد: در بسیاری از مواقع استفاده ابزاری از کودکان و انجام کارهای مشابه آن در تبلیغات کشورمان چشم نوازی می کند اما متاسفانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تنهایی قادر به مبارزه با این موضوع نمی باشد. وی در پایان تصریح کرد: بسیاری از تخلفات توسط شهرداری تهران انجام می شود البته باید توجه داشت که تخلفات و باند مافیایی در حوزه تبلیغات صدا و سیما هم یکه تازی می کند .


اخطار : کلیه حقوق جمع آوری این اخبار متعلق به مرکز فرآوری اطلاعات پارس نماد داده ها می باشد. هرگونه کپی برداری و سوء استفاده از این اخبار موجب پیگرد قانونی است.