• آدرس : تهران - میدان هفت تیر - ابتدای خیابان قائم مقام فراهانی - بعد از سه راه مشاهیر - کوچه سام- پلاک 17- طبقه 4
  • تلفن :5- 88349670 (021)
  • فکس : 88349673 (021)
  • وب سایت : www.ParsNamadData.com
  • ایمیل : Info@ParsNamadData.com




قانون : آئين‌نامه اجرايي ماده 40 قانون مديريت خدمات كشوري
نام منبع : شرکت پارس نماد داده ها
www.parsnamaddata.com
تلفن:5-88349670-021
تاریخ درج : 1390/06/01 شماره : 1160
توضیحات تکمیلی :
متن

        معاون اول رئيس جمهور مصوبه شماره 81839/ت44294هـ مورخ 19/4/90 را به شرح زير به معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور اعلام نموده است:

وزيران عضو كميسيون امور اجتماعي و دولت الكترونيك بنا به پيشنهاد معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس‌جمهور و به استناد تبصره (3) ماده (40) قانون مديريت خدمات كشوري ـ مصوب 1386 ـ و با رعايت جزء (ط) بند (1) تصويبنامه شماره 158795/ت38856ه‍ مورخ 1/10/1386، آيين‌نامه اجرايي ماده (40) قانون مديريت خدمات كشوري را موفقيت نمودند: ماده 1ـ در اين آيين‌نامه اصطلاحات زير در معاني مشروح مربوط به كار مي‌روند:  الف ـ دستگاه‌هاي اجرايي: دستگاه‌هاي موضوع ماده (5) قانون مديريت خدمات كشوري  ب ـ معاونت‌: معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس‌جمهور. ج – گذرگاه خدمات الکترونيک دولت (GSB= Government Service Bus): سامانه نرم‌افزاري که به عنوان زيرساخت امن و مرکزي براي يکپارچه‌سازي سامانه‌هاي نرم‌افزاري و پايگاههاي داده دستگاههاي اجرايي از طريق مبادله و پردازش پيامهاي الکترونيکي مربوط به استعلامات و تبادل اطلاعاتي، در چارچوب استانداردها و سياستهاي امنيتي مشخص عمل مي‌نمايد. اتصال سامانه و پايگاههاي داده از طريق تطبيق‌دهنده‌هاي مناسب (آداپتور) صورت مي‌پذيرد. ماده ۲ - محل استقرار گذرگاه خدمات الكترونيك دولت در مركز داده مركز فنآوري اطلاعات و ارتباطات نهاد رياست جمهوري و بستر ارتباطي مورد استفاده، شبكه دولت خواهد بود. ماده ۳ - تامين تجهيزات، نرم افزارها، امنيت و فناوريهاي مورد نياز و تقويت بستر ارتباطي براي راه‌اندازي گذرگاه خدمات الكترونيك دولت و پشتيباني فني و امنيتي و نگهداري آن و همچنين برقراري ارتباط بين بانكهاي اطلاعاتي و نرم‌افزارهاي دستگاههاي دولتي با سامانه ياد شده با هماهنگي هيئت موضوع ماده (۵) اين آيين‌نامه توسط مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات نهاد رياست جمهوري انجام مي‌شود. ماده ۴ - نيروي انساني مورد نياز براي راه‌اندازي و پشتيباني سامانه ياد شده توسط معاونت در قالب ساختار تشكيلاتي مركز فنآوري اطلاعات و ارتباطات نهاد رياست جمهوري تأمين خواهد شد. ماده ۵ - به منظور تعيين اقلام اطلاعاتي لازم جهت اشتراك‌گذاري، كدگذاري و سياستهاي امنيتي ناظر به دسترسي آنها توسط ساير دستگاه‌ها و هماهنگي در ايجاد، نگهداري و سرويس‌دهي گذرگاه خدمات الكترونيك دولت، تدوين و ابلاغ دستورالعمل‌هاي لازم و پيگيري آنها هيئتي مركب از اعضاي زير تشكيل مي‌گردد:  الف - معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس جمهور (رييس). ب - معاون نوسازي و تحول اداري معاونت. ج - رييس مركز آمار ايران. د - رييس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور. هـ - رييس سازمان ثبت احوال كشور. و - معاون ذي‌ربط وزارت اطلاعات. ز - رييس مركز فنآوري اطلاعات و ارتباطات نهاد رياست جمهوري. ح - معاون ذيربط معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور. ط - معاون ذيربط بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران. ي - معاون ذي ربط وزارت ارتباطات و فنآوري اطلاعات. ك - دو نفر صاحب نظر در حوزه فنآوري اطلاعات و ارتباطات به پيشنهاد دبير هيئت و تأييد رييس هيئت. ل - رييس امور توسعه دولت الكترونيك معاونت (دبير). تبصره - دبيرخانه هيئت در معاونت مستقر مي‌شود. ماده ۶ - دستگاههاي اجرايي مكلفند ظرف ده روز پس از ابلاغ اين آيين‌نامه نماينده تام‌الاختيار و صاحب نظر خود را با امضاي بالاترين مقام دستگاه به عنوان مسئول هماهنگي به دبيرخانه هيئت معرفي كنند. ماده ۷ - دستگاههاي اجرايي موظفند داده‌هاي بانكهاي اطلاعاتي خود را از طريق گذرگاه خدمات الكترونيك دولت طبق دستورالعملي كه توسط هيئت ياد شده ابلاغ خواهد شد، با ساير دستگاههاي اجرايي به اشتراك گذاشته و يا در اختيار آنها قرار دهند. مالكيت و مديريت داخلي داده‌ها، عدم وابستگي به با نك‌هاي ديگر در انجام امور داخلي، كنترل داخلي عمليات و آزادي در اعمال روش‌هاي امنيتي و مانند آن توسط خود دستگاه انجام مي‌شود. ماده ۸ - هئيت موضوع ماده (۵) اين آيين‌نامه در چارچوب قوانين و مقررات و دستورالعمل‌هاي اجرايي با اولويت ارتباط و تعامل بين بانكهاي اطلاعاتي زير و پس از دو سال از ابلاغ اين آيين‌نامه و با تعيين برنامه زمانبندي، ارتباط با ساير بانك‌هاي اطلاعاتي دستگاه‌هاي اجرايي مربوط در ارايه خدمات اداري و الكترونيكي به مردم را عملياتي مي‌نمايد: الف - پايگاه اطلاعات جمعيتي كشور (سازمان ثبت احوال کشور). ب - پايگاه اطلاعات شناسه ملي (سازمان ثبت اسناد و املاك کشور). ج - پايگاه اطلاعات املاك (سازمان ثبت اسناد و املاك کشور). د - پايگاه اطلاعات كدپستي (شركت پست). هـ - پايگاه اطلاعات نظام جامع مالياتي كشور (وزارت امور اقتصادي و دارايي). و - پايگاه اطلاعات پرونده سلامت (ايرانيان) (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي). ز - پايگاه ملي اطلاع‌رساني مناقصات كشور (معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور). ح - پايگاه اطلاعات بيمه‌شدگان (وزارت رفاه و تامين اجتماعي). ط - پايگاه اطلاعات خريد و فروش املاك (وزارت بازرگاني)، ي – پايگاه‌هاي اطلاعات بانكي كشو ر (بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران). ك – پايگاه‌هاي اطلاعات آماري كشور (مركز آمار ايران). ل – پايگاه‌هاي اطلاعات امور گذرنامه، نظام وظيفه و گواهينامه رانندگي (وزارت كشور، نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران). م – پايگاه‌هاي اطلاعات مربوط به امور تحصيلي (وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري). ن – پايگاه‌هاي اطلاعات سوابق جزايي افراد (وزارت كشور - نيروي انتظامي، قوه قضائيه). ماده ۹ - وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مكلف است زيرساخت‌هاي ارتباطي و مخابراتي مورد نياز را فراهم نمايد. ماده ۱۰ - مركز آمار ايران موظف است با هماهنگي هيئت موضوع ماده (۵) اين آيين‌نامه ضمن اتصال به گذرگاه خدمات الكترونيك دولت به نحوي برنامه‌ريزي نمايد كه امكان توليد گزارشهاي آماري مورد نياز با استفاده از بانكهاي اطلاعاتي مندرج در ماده (۸) و ساير بانكهاي اطلاعاتي مورد نياز كه توسط دستگاه‌هاي اجرايي از طريق اين سامانه به اشتراك گذاشته مي‌شوند، فراهم شود. ماده ۱۱ - دستگاههاي اجرايي مكلفند به منظور ايجاد بستر لازم در تمامي پايگاه‌هاي اطلاعاتي مرتبط با مردم، شماره ملي و کدپستي افراد را درج نمايند. همچنين شناسه ملي موضوع تصويبنامه شماره 16169/ت39271هـ مورخ ۲۹/1/1388 بايد در تمام پايگاههاي اطلاعاتي اشخاص حقوقي لحاظ شود. استفاده از ساير مشخصات، به غير از شماره ملي و كدپستي براي شناسايي افراد و مكان آنان در مورد فعاليت‌هايي نظير امور پرسنلي، مالياتي، معاملاتي و صدور گواهينامه‌ها، مدارك و اسناد عمومي مجاز نمي‌باشد. تبصره - دستگاههاي اجرايي مكلفند در صورتي كه مستندات قانوني، مدارك، گواهينامه‌ها و پروانه‌هاي صادره قبلي فاقد شماره ملي و كدپستي مي‌باشند، نسبت به درج شماره ملي و كدپستي در آنها اقدام و پايگاه اطلاعاتي خود را ويرايش و به روز نمايند. ماده ۱۲ - دستگاههاي اجرايي موظفند ظرف شش ماه پس از ابلاغ اين آيين‌نامه از بانك اطلاعات جمعيتي سازمان ثبت احوال كشور براي تاييد اطلاعات سجلي و كدپستي شهروندان و از شناسه ملي ثبت شده در بانك اطلاعاتي سازمان ياد شده در بانك اطلاعاتي سازمان ثبت اسناد و املاك كشور براي تاييد هويت اشخاص حقوقي و صحت كدپستي ارائه شده از سوي آنان جهت ارائه خدمت به مردم استفاده كنند. تبصره - سازمان ثبت احوال كشور ظرف يك ماه پس از ابلاغ اين آيين‌نامه امكان تغيير كد پستي افراد در كارت ملي را در حداقل زمان ممكن و از جمله از طريق پايگاه اينترنتي فراهم نمايد. ماده ۱۳ - هيئت موضوع ماده (۵) اين آيين‌نامه موظف است متناسب با ميزان پيشرفت كار، دستورالعمل منع درخواست تصوير شناسنامه يا تصوير كارت ملي يا ساير مدارك قابل احصاء از طريق گذرگاه خدمات الكترونيك دولت توسط دستگاههاي اجرايي از مردم را تهيه و ابلاغ نمايد. ماده ۱۴ - دستگاههاي اجرايي موظفند فهرست بانكهاي اطلاعاتي تخصصي فعال و يا مورد نياز مرتبط با وظايف خود را ظرف دو ماه پس از ابلاغ اين آيين‌نامه به دبيرخانه هيئت ارسال نمايند. ماده ۱۵ - دستگاههاي اجرايي موظفند در صورت نياز به اعتبارات خاص براي اجرايي نمودن اين آيين‌نامه و ايجاد بانك‌هاي اطلاعاتي تخصصي، اعتبارات مورد نياز را در بودجه سنواتي خود پيش‌بيني نموده و معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور در بودجه سالانه دستگاهها منظور نمايد. ماده ۱۶ - معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور موظف است اعتبار لازم براي ايجاد تامين امنيت، نگهداري و توسعه پايگاه اطلاعات ايرانيان را به عنوان يك پروژه ملي در قالب بسته سياسي مربوط به توسعه فناوري اطلاعات و دولت الكترونيك در بودجه‌هاي سنواتي پيش‌بيني نمايد. اين تصويبنامه در تاريخ 18/4/1390 به تأييد مقام محترم رياست جمهوري رسيده است.


اخطار : کلیه حقوق جمع آوری این اخبار متعلق به مرکز فرآوری اطلاعات پارس نماد داده ها می باشد. هرگونه کپی برداری و سوء استفاده از این اخبار موجب پیگرد قانونی است.